Εκείνος που με συνεχή προσπάθεια κατάκτησε την τελειότητα μιας τέχνης, την φανερώνει με κάθε του πράξη. |
ΣΑΜΟΥΡΑΪ ΜΑΞΙΜ
|
Το να γνωρίζεις τους άλλους είναι σοφία. Το να γνωρίζεις τον εαυτό σου είναι φώτιση. |
ΛΑΟ-ΤΣΕ
|
Τίποτα δεν είναι αδύνατο για ένα μυαλό που θέλει. |
ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΑΝ
|
Όταν το θέλεις, δεν το βρίσκεις. |
ΓΡΙΦΟΣ ΤΟΥ ΖΕΝ
|
Γι αυτόν που δεν έχει αυτοέλεγχο δεν υπάρχει σοφία. Και ούτε δύναμη συγκέντρωσης υπάρχει γι αυτόν που δεν ελέγχει
τον εαυτό του. Και για εκείνον χωρίς συγκέντρωση δεν υπάρχει γαλήνη. Και για αυτόν χωρίς γαλήνη πώς να υπάρχει ευτυχία;
|
ΜΠΑΑΓΚΑΒΑΝΤ ΓΚΙΤΑ
|
Υπομονή, η ουσιαστική ανθρώπινη ιδιότητα. |
ΚΒΑΪ-ΚΟΥ-ΤΣΟΥ
|
Να ρέεις με ότι σου συμβαίνει και να αφήνεις τον νου ελεύθερο. Να έχεις κέντρο βάρους με το να δέχεσαι οτιδήποτε
κάνεις. Αυτό είναι τελειότητα.
|
ΤΣΟΥΑΝΓΚ-ΤΣΕ
|
Η δύναμη του νου είναι άπειρη ενώ η μυϊκή δύναμη έχει όρια. |
ΚΟΪΤΣΙ ΤΟΧΕΪ
|
Ο νους πρέπει να μην στέκεται πουθενά. |
ΤΑΚΟΥΑΝ
|
Ο βασιλιάς Χσουάν της δυναστείας των Τσου άκουσε για τον Πο- Κουνγκ-I, που φημιζόταν ότι ήταν ο δυνατότερος
άντρας στο βασίλειό του. Ο βασιλιάς ξαφνιάστηκε όταν συναντήθηκαν γιατί ο Πο έμοιαζε τόσο αδύναμος! Όταν ο
βασιλιάς ρώτησε τον Πο πόσο δυνατός ήταν, ο Πο απάντησε γαλήνια: «Μπορώ να σπάσω το πόδι μιας ανοιξιάτικης
ακρίδας και να αντέξω στο ρεύμα των φτερών ενός φθινοπωρινού τζίτζικα». Κατάπληκτος ο βασιλιάς βροντοφώναξε:
«Μπορώ να σκίσω το δέρμα ρινόκερου στα δύο και να τραβήξω εννιά βουβάλια από την ουρά και παρ’ όλα αυτά
ντρέπομαι για την αδυναμία μου. Πως εσύ μπορείς να είσαι τόσο διάσημος;» Ο Πο χαμογέλασε και απάντησε με ηρεμία:
«Δάσκαλος μου ήταν ο Τσε-Σανγκ- Τσι’ ούι, που η δύναμη του δεν είχε όμοια σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά ακόμα και
οι πιο στενοί του συγγενείς ποτέ δεν τη γνώρισαν, γιατί ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ!»
|
ΑΝΩΜΥΝΟ
|
Η γνώση και η δράση είναι ένα και το αυτό. |
ΣΑΜΟΥΡΑΪ ΜΑΞΙΜ
|
Για να μπορέσεις να νικήσεις πρέπει να μπεις στο πετσί του αντιπάλου σου. Αν δεν είσαι σε θέση να καταλάβεις
τον εαυτό σου θα νικηθείς εκατό τα εκατό. Αν καταλαβαίνεις τον εαυτό σου, έχεις πενήντα τα εκατό πιθανότητες να
κερδίσεις. Αν καταλαβαίνεις και τον εαυτό σου και τον αντίπαλο σου η νίκη είναι εκατό τα εκατό δική σου.
|
ΤΣΟΥΤΟΜΟΥ ΟΣΙΜΑ
|
Η τεχνική γνώση δεν είναι αρκετή. Πρέπει να ξεπεράσεις την τεχνική και η τέχνη σου να γίνει τέχνη χωρίς τέχνη
που θα πηγάζει από το ασυνείδητο.
|
ΝΤΑΪΤΕΤΣΟΥ ΣΟΥΖΟΥΚΙ
|
H ζωή ξετυλίγεται πάνω σε ένα μεγάλο σεντόνι που λέγεται Χρόνος, και τη στιγμή που θα τελειώσει, χάθηκε για πάντα. |
ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΑΡΟΙΜΙΑ
|
Μπορώ να σε νικήσω σωματικά με ή χωρίς αιτία. Αλλά είναι αδύνατο να νικήσω το μυαλό σου χωρίς αιτία. |
ΤΖΙΜ ΛΑΟΥ
|
Εσύ και ο αντίπαλος σου είσαστε ένα. Υπάρχει μια συμφυής σχέση μεταξύ σας. Εσύ συνυπάρχεις με τον αντίπαλο σου
και γίνεσαι το συμπλήρωμά του, απορροφώντας την επίθεση του και χρησιμοποιώντας τη δύναμη του για να τον νικήσεις. |
ΜΠΡΟΥΣ ΛΗ
|
Η μαλακότητα θριαμβεύει πάνω στη σκληρότητα, η αδυναμία πάνω στη δύναμη. Ό,τι είναι εύκαμπτο είναι πάντα
ανώτερο από το άκαμπτο και το σκληρό. Είναι η αρχή του να ελέγχεις τα πράγματα με το να πορεύεσαι μαζί τους,
της τελειότητας μέσα από την αποδοχή.
|
ΛΑΟ-ΤΣΕ
|
Να ελέγχεις τα συναισθήματα σου, αλλιώς θα σε ελέγχουν αυτά. |
ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΑΡΟΙΜΙΑ
|
Ο θυμωμένος άνθρωπος θα νικηθεί και στη μάχη και στη ζωή. |
ΣΑΜΟΥΡΑΪ ΜΑΞΙΜ
|
Μπορεί να γυμνάζεσαι για πολύ καιρό, αλλά αν κουνάς απλά τα χέρια σου και τα πόδια σου και πηδάς πάνω κάτω
σαν μαριονέτα, το να μαθαίνεις καράτε δε διαφέρει και πολύ από το να μαθαίνεις χορό. Ποτέ δε θα φτάσεις στην καρδιά
του πράγματος: Θα έχεις αποτύχει να συλλάβεις την πεμπτουσία του καράτε-ντο. |
ΓΚΙΣΙΝ ΦΟΥΝΑΚΟΣΙ
|
Ένας νέος στη Ιαπωνία ταξίδεψε πολύ για να βρει τη σχολή ενός διάσημου πολεμιστή. Όταν τελικά έφτασε στο DOJO
τον δέχτηκε ο ίδιος ο δάσκαλος.
«Τι θέλεις από μένα;» τον ρώτησε.
«Θέλω να γίνω μαθητής σου για να γίνω ο καλύτερος καρατέκα στη χώρα», απάντησε ο νέος. «Πόσο καιρό θα μου πάρει;»
«Δέκα χρόνια τουλάχιστον», απάντησε ο δάσκαλος.»
«Δέκα χρόνια είναι πολύς καιρός», είπε ο νέος. «Και αν προσπαθήσω και δουλέψω δύο φορές πιο σκληρά από ότι οι άλλοι μαθητές σου;»
«Είκοσι χρόνια τότε», απάντησε ο δάσκαλος.
«Είκοσι χρόνια! Και αν εξασκούμαι μέρα και νύχτα με όλες μου τις δυνάμεις;»
«Τριάντα χρόνια!» ήταν η απάντηση του δασκάλου.
«Πως γίνεται κάθε φορά που λέω ότι θα προσπαθήσω σκληρότερα να μου λες ότι θα αργήσω περισσότερο;» ρώτησε ο νέος.
«Η απάντηση είναι απλή», είπε ο δάσκαλος. «Όταν το ένα σου μάτι καρφωθεί πάνω στο στόχο σου, τότε δε σου μένει
παρά μόνο ένα μάτι για να βρεις τον "ΔΡΟΜΟ"».
|
ΑΝΩΝΥΜΟ
|
Ο νους του τέλειου ανθρώπου είναι σαν τον καθρέφτη: Δε συγκρατεί τίποτα. Δεν περιμένει τίποτα. Αντανακλά,
αλλά δε δεσμεύει. Έτσι ο τέλειος άνθρωπος ενεργεί χωρίς προσπάθεια.
|
ΤΣΟΥΑΝΓΚ-ΤΣΕ
|
Όσο λιγότερο προσπαθείς, τόσο πιο γρήγορος και δυνατός θα είσαι. |
ΜΠΡΟΥΣ ΛΗ
|
Ένας δάσκαλος τον Ζεν, ενώ περπατούσε με ένα μαθητή του, έδειξε μια αλεπού που κυνηγούσε ένα λαγό.
«Σύμφωνα με τον παλιό μύθο, ο λαγός θα ξεφύγει από την αλεπού», είπε ο δάσκαλος.
«Όχι», απάντησε ο μαθητής. «Η αλεπού είναι πιο γρήγορη».
«Αλλά ο λαγός θα ξεφύγει», επέμεινε ο δάσκαλος.
«Πως είσαι τόσο βέβαιος;» ρώτησε ο μαθητής
«Γιατί η αλεπού τρέχει για το γεύμα της, ενώ ο λαγός τρέχει για τη ζωή του», απάντησε ο δάσκαλος.
|
Ο ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ
|
Ο άνθρωπος γεννήθηκε ευγενικός και αδύναμος.
Όταν πεθάνει γίνεται σκληρός και άκαμπτος.
Τα πράσινα φυτά είναι τρυφερά και γεμάτα χυμούς.
Όταν πεθάνουν είναι μαραμένα και ξερά.
Έτσι το άκαμπτο και το αλύγιστο είναι οπαδοί του θανάτου.
Το δεκτικό και το ευγενικό είναι οπαδοί της ζωής.
Ένας στρατός χωρίς ευελιξία ποτέ δεν κερδίζει μια μάχη.
Ένα άκαμπτο δέντρο εύκολα θα σπάσει.
Το σκληρό και το δυνατό θα νικηθούν.
Το μαλακό και το αδύναμο θα υπερισχύσουν.
|
ΛΑΟ-ΤΣΕ
|
Μια μέρα ο Δάσκαλος Τζόσου ανακοίνωσε ότι ο νεαρός μοναχός Κυόγκεν είχε φτάσει στην κατάσταση της φώτισης.
Πολύ εντυπωσιασμένοι από τα νέα, αρκετοί μοναχοί πήγαν να μιλήσουν μαζί του.
«Ακούσαμε ότι είσαι πια φωτισμένος. Είναι αλήθεια;» τον ρώτησαν.
«Αλήθεια είναι», απάντησε ο Κυόγκεν.
«Πες μας, πως αισθάνεσαι;» ρώτησε ένας φίλος του.
«Δυστυχής, όπως πάντα», απάντησε ο φωτισμένος Κυόγκεν.
|
ΑΝΩΝΥΜΟΣ
|
Το να κερδίσεις εκατό νίκες σε εκατό μάχες δεν είναι η μέγιστη ικανότητα. Το να υποτάξεις τον εχθρό
χωρίς μάχη είναι η μέγιστη ικανότητα.
|
ΣΟΥΝ-ΤΣΕ
|